اطلاع رسانی

  • به سامانه انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات خوش آمدید.
  • شهروندان می توانند پس از ثبت نام رایگان درخواست اطلاعات خود را برای دستگاه ها و موسسات مرتبط و فعال در این سامانه ثبت نمایند.
  • تعریف اطلاعات در این قانون : هر نوع داده كه در اسناد مندرج باشد يا به صورت نرم‌افزاري ذخيره گرديده و يا با هر وسيله ديگري ضبط شده باشد.
  • اطلاعات عمومی: اطلاعات غيرشخصی نظير ضوابط و آيين‌نامه‌ها، آمار و ارقام ملی و رسمی، اسناد و مكاتبات اداری كه از مصاديق مستثنيات فصل چهارم اين قانون نباشد.
  • مؤسسات عمومی: سازمان ها و نهادهای وابسته به حكومت به معنای عام كلمه شامل تمام اركان و اجزاء آن كه در مجموعه قوانين جمهوری اسلامی ايران آمده است.
  • مؤسسات عمومی مكلفند اطلاعات موضوع اين قانون را در حداقل زمان ممكن و بدون تبعيض در دسترسی مردم قرار دهند.
  • مؤسسه عمومی يا خصوصی بايد به درخواست دسترسی به اطلاعات در سريعترين زمان ممكن پاسخ دهد و در هر صورت مدت زمان پاسخ نمی تواند حداكثر بيش از ده روز از زمان دريافت درخواست باشد.
  • شهروندان پیش از ثبت درخواست اطلاعات قانون، آیین نامه اجرایی و شیوه نامه های مصوب را مطالعه کنند.
  • این سامانه برای پیگیری امور استخدامی ،ثبت شکایت، دریافت مشورت و شرح اقدام از دستگاه ها و موسسات کارکردی ندارد.
  • در بخش " اسناد منتشر شده " این سامانه تعداد زیادی سند توسط دستگاه ها و سازمان ها در راستای نفع عمومی منتشر شده است.
  • مؤسسه عمومی نمی تواند از متقاضی دسترسی به اطلاعات هيچ‌گونه دليل يا توجيهی جهت تقاضايش مطالبه كند.
  • اطلاعاتی كه متضمن حق و تكليف برای مردم است بايد علاوه بر موارد قانونی موجود از طريق انتشار و اعلان عمومی و رسانه‌های همگانی به آگاهی مردم برسد.
  • مصوبه و تصميمی كه موجد حق يا تكليف عمومی است قابل طبقه‌بندی به عنوان اسرار دولتی نمی باشد و انتشار آنها الزامی خواهد بود.
  • در بخش " گزارش " وضعیت پاسخگویی دستگاه ها و موسسات فعال در سامانه برای عموم قابل مشاهده است.
  • از طریق رایانامه info@iranfoia.ir پیشنهاد، انتقاد و نظرات خود را برای مدیر سامانه ارسال نمایید.
  • درخواست دسترسی به اطلاعات شخصی تنها از اشخاص حقيقی كه اطلاعات به آنها مربوط می گردد يا نماينده قانونی آنان پذيرفته می شود.

Landing Foia2

How does the system work?

لایوتب

  • ماده 22-حق شهروندان است که از تصمیمات و اقدامات اداری که به‌نوعی حقوق و منافع مشروع آن‌ها را تحت تأثیر قرار می‌دهند، آگاه شوند.
  • ماده 23-مقامات و مأموران اداری باید در روابط خود با شهروندان پاسخگو و قابل‌دسترس باشند و چنانچه درخواستی را رد کنند باید حسب تقاضا،به‌صورت مکتوب پاسخ داده و حداکثر راهنمایی را در چارچوب صلاحیت‌های خود ارائه نمایند.

ناشر منبع

ناشر منبع

درخواست ابطال شیوه‌نامه دسترسی آزاد به اطلاعات مجوزهای دولتی، رد شد

ایرنا - هیات عمومی دیوان عدالت اداری شکایت یکی از شهروندان مبنی بر ابطال شیوه نامه انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات مجوزهای دولتی و مجوزهای موسسات خصوصی ارائه دهنده خدمات عمومی ابلاغی وزیر فرهنگ و...

پاسخگویی دستگاه ها و سازمان ها به ۸۶ درصد درخواست های دسترسی آزاد به اطلاعات

سامانه انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات مجرای قانونی ثبت درخواست اطلاعات شهروندان از هزار و ۲۲۰ سازمان و نهاد فعال است که از خرداد ۹۶ تا آبان ۹۹ بیش از ۲۱ هزار درخواست توسط مردم در آن ثبت و به ۸۶...

حسین انتظامی، مردم را تشویق کرد تا از دستگاه‌های دولتی بازخواست کنند

دبیر کمیسیون قانون انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات، در توییتی خبر داد، ۳۲ هزار نفر طی سه سال گذشته در سامانه دسترسی آزاد به اطلاعات عضو شده‌اند .

بررسی اصلاح آیین نامه اجرایی قانون دسترسی آزاد به اطلاعات در دولت

کمیسیون انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات اصلاح آیین نامه اجرایی قانون را تدوین و برای تصویب نهایی به هیئت دولت ارائه کرده است.

راه دسترسی آزاد به اطلاعات با تدبیر هموار شد

تهران - ایرنا - قانون دسترسی آزاد به اطلاعات مهمترین قانونی است که در این درباره در کشور تصویب شده و با شفاف‌سازی به همه شهروندان امکان دسترسی به اطلاعات را می‌دهد. این قانون نه ‌تنها دارویی در...

انتظامی: انتشار اطلاعات بیشتر منجر به جلوگیری از حاکمیت فیک ها می شود

دبیر کمیسیون انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات با تاکید بر اینکه هر چقدر دستگاه های رسمی اطلاعات بیشتری منتشر کنند منجر به جلوگیری از حاکمیت فیک ها می شود، گفت: بر این اساس مردم یاد می گیرند سواد خود...